När beställningskalendern tömdes under coronavåren slog Oy Kaj Forsblom Ab:s vd Henrik Forsblom inte handskarna i bordet. 

– Vi fattade snabba beslut, började ansöka om olika understöd och planera vad vi skulle kunna göra parallellt med vår kärnverksamhet.   

Kaj Forsbloms företag verkar i buss- och taxibranschen. Numera ingår också researrangören Porvoo Tours i företaget.

Oy Kaj Forsblom Ab är ett familjeföretag i bussbranschen, grundat 1990 men med rötterna i ett transportföretag som Henrik Forsbloms morfar Werner Henriksson grundade 1922 för persontransport på motorcykel med sidovagn.

Numera säljer Kaj Forsblom Ab också taxitransport och researrangörstjänster. 

Möjligheten att delta i Posintras projekt Företagspoolen kom i grevens tid.   

– Det fanns ledig tid i kalendern och Företagspoolen stödde den tankeprocess som vi genomgick när vi fyllde i understödsansökningar och funderade på nya tjänster, säger Forsblom. 

Största nyttan med fördröjning

I Företagspoolen erbjöds Kaj Forsblom Ab kostnadsfri kompetenskartering. Den grävde fram den dolda kompetens som finns i företaget men inte nödvändigtvis gör sig påmind till vardags. 

Hos Kaj Forsblom deltog företagets fyra kontorsanställda i kompetenskarteringen.  

De utvalda medarbetarna fick länken till en enkät och en rapport skrevs på basis av svaren. Sedan gick man igenom rapporten tillsammans med Eija Lenkkeri vid CareeriaPlussa, som stod för karteringen. 

– Det blev inga överraskningar, vi i vårt lilla team känner redan varandra ganska väl, säger Forsblom. 

– Företagspoolen sporrade oss att se på företagets verksamhet med andra linser och att kritiskt bedöma om vi agerar förnuftigt. Genom kompetenskarteringen fick medarbetarna föra fram sina egna åsikter. Det är motiverande att få makt att påverka sitt eget arbete. 

Enligt kontorschef Sussi Eriksson vid Porvoo Tours, helägt av Oy Kaj Forsblom Ab, kommer den största nyttan av kompetenskarteringen med fördröjning. 

 – Kompetenskarteringen väckte nya idéer hos oss. Det ger inte nödvändigtvis något genast, men i bakhuvudet har vi alldeles säkert allihop funderingar på vad detta kan leda till.

Marknadsföringskompetensen tas i bruk

Innevarande höst har Kaj Forsblom börjat sälja en ny tjänst: utkontrakterade marknadsföringstjänster. 

– Vi har gjort väldigt mycket marknadsföring på mässor, i broschyrer och på webbsajter, och vi har satt ihop paketresor. Marknadsföring är vardagsarbete för oss, säger Forsblom. 

– Vi har massor av marknadsföringskompetens som vi nu offererar i synnerhet till småföretag som inte har egna resurser för den detaljen.

Tjänsten för utkontrakterad marknadsföring har kommit gång sakta men säkert. 

– Vi går fortfarande i barnskor men senast förra veckan besökte vi en mässa för att dela ut broschyrer och marknadsföra deras tjänster. Utgångspunkten är att vi i framtiden kan offerera mer tjänster i den här stilen och att vi kan utveckla olika former av samarbete, säger Forsblom.  – Och förbereda oss på bättre tider.