Kun tilauskalenteri tyhjeni koronakeväällä, Oy Kaj Forsblom Ab:n toimitusjohtaja Henrik Forsblom ei lyönyt hanskoja tiskiin.

– Teimme nopeita päätöksiä, aloimme etsiä erilaisia tukia ja ryhdyimme suunnittelemaan, mitä voisimme keksiä ydintoimintamme rinnalle.   

Kaj Forsblomin yritys toimii linja-auto- ja taksialalla. Nykyään yritykseen kuuluu myös matkanjärjestäjä Porvoo Tours.

Oy Kaj Forsblom Ab on vuonna 1990 perustettu linja-autoalan perheyritys, jonka juuret ovat Henrik Forsblomin isoisän, Werner Henrikssonin, vuonna 1922 perustamassa kuljetusyrityksessä, joka tarjosi henkilöliikennettä sivuvaunullisella moottoripyörällä.

Nykyään Oy Kaj Forsblom toimii myös taksikuljetusten tarjoajana ja matkanjärjestäjänä.

Mahdollisuutta osallistua Posintran Yrityspooli-hankkeeseen tarjottiin kreivin aikaan.  

– Kalenteriin oli vapautunut aikaa ja Yrityspooli tuki sitä ajatusprosessia, jota kävimme läpi, kun täytimme tukihakemuksia ja mietimme uusia palveluja, Forsblom kertoo.

Suurin hyöty tulee viiveellä

Yrityspoolissa Oy Kaj Forsblom Ab:lle tarjottiin maksuton osaamiskartoitus, jossa kaivettiin yrityksestä esiin sitä piilo-osaamista, mitä arjessa ei välttämättä huomata.

Kaj Forsblomilla osaamiskartoituksiin osallistui yrityksen neljä toimistotyöntekijää. 

Valituille työntekijöille lähetettiin linkit kyselyyn, ja saatujen vastausten perusteella tehtiin raportti. Raportti käytiin läpi kartoituksen toteuttajan, CareeriaPlussan Eija Lenkkerin kanssa.

– Yllätyksiä ei tullut, meidän tiivis tiimimme tuntee toisensa jo aika hyvin, Forsblom kertoo.

– Yrityspooli kannusti meitä katsomaan yrityksemme toimintaa eri lasien läpi ja arvioimaan kriittisesti, toimimmeko järkevästi. Osaamiskartoitusten kautta työntekijät saivat tuoda esiin omia näkemyksiään. On motivoivaa, että saa valtaa vaikuttaa omaan työhönsä.

Oy Kaj Forsblom Ab:n omistaman Porvoo Toursin toimistopäällikkö Sussi Erikssonin mukaan osaamiskartoituksien suurin hyöty tulee viiveellä.

 – Osaamiskartoitus herätti meissä uusia ideoita. Se ei välttämättä heti poiki mitään, mutta varmaan jokaiselle meistä jäi takaraivoon, mitä tästä voisi tulla.

Markkinointiosaaminen valjaisiin

Tänä syksynä Kaj Forsblom on alkanut tarjota uutta palveluaan: ulkoistettuja markkinointipalveluja.

– Olemme tehneet valtavasti markkinointia messuilla, esitteissä ja kotisivuilla sekä suunnitelleet matkapaketteja. Markkinointi on meille päivittäistä työtä, Forsblom selittää.

– Meillä on valtavasti markkinointiosaamista, jota tarjoamme nyt varsinkin pienille yrityksille, joilla ei ole siihen omia resursseja.

Ulkoistettu markkinointipalvelu on käynnistynyt hitaasti mutta varmasti.

– Olemme vielä alkuvaiheissa, mutta viimeksi viime viikolla kävimme messuilla jakamassa asiakkaittemme esitteitä ja markkinoimassa heidän palvelujaan. Lähtökohtana on, että tulevaisuudessa tarjoamme tämän tyylistä palvelua enemmänkin ja kehitämme erilaisia yhteistyökuvioita, Forsblom maalailee.  – Ja valmistaudumme parempaan aikaan.